18. oktober 2017

Ecology of High Altitude Waters

Bogudgivelse

Ny bogudgivelse: ‘Ecology of High Altitude Waters’ af Dean Jacobsen og Olivier Dangles, Oxford University Press

Akvatiske økosystemer som vandløb, søer og moser i store højder over 3000 moh findes primært ved de lavere breddegrader: i fx Andes, Himalaya og Tibet, Nordamerika, områder i Østafrika og mindre zoner i Oceanien. Disse økosystemer er udbredte, men alligevel kun sporadisk undersøgt.

De akvatiske organismer har tilpasset sig under barske miljøforhold i store højder, som fx lav tilgængelighed af ilt og voldsom ultraviolet stråling. Artsdiversiteten er generelt lav, men den byder på mange unikke arter. Disse arter og de naturlige økosystemer som de tilhører er nu truet af global opvarmning, forsvindende gletsjere, og en fremrykkende menneskelig arealudnyttelse.

Bjergområdernes højtliggende akvatiske økosystemer optræder kun sjældent i de klassiske lærebøger om økologi og ferskvandsbiologi, selvom de har et væld at tilbyde. Disse levesteder er en guldgrube af forskningsmuligheder og er ideelle til at undersøge og forstå biologiske tilpasninger og processer, samt interaktioner mellem de sociale og økologiske systemer.

Bogen er den første af sin art som samstiller viden på området, og henvender sig til universitetsstuderende indenfor akvatisk biologi, økologi, naturgeografi og forvaltning, men appellerer også med ny indsigt for professionelle økologer og miljøbiologer.

Forfatterne:
Dean Jacobsen er lektor og sektionsleder ved Sektion for Ferskvandsbiologi, Biologisk Institut, Københavns Universitet og har siden 1994 beskæftiget sig primært med akvatiske økosystemer i højtliggende områder i Ecuador, Bolivia, Peru og Tibet med fokus på biodiversitet, øko-fysiologi, klimaændringer, gletsjers påvirkning af miljøet mm.

Olivier Dangles er Forskningsleder og tidligere regional repræsentant ved Det Franske Institut for Forskning og Udvikling, IRD, og har siden 2006 forsket i højandine økosystemer i Ecuador og Bolivia.