26. februar 2020

Professor Riikka Rinnan modtager EliteForsk-prisen 2020 for sin fremragende forskning i klimaforandringer i Arktis

Eliteforskerprisen

Professor Riikka Rinnan, Biologisk Institut, Københavns Universitet er en af årets modtagere af Uddannelses- og Forskningsministeriets EliteForsk-pris. Prisen er en af de fremmeste anerkendelser for forskere i Danmark, og Riikka Rinnan modtager prisen for sin internationale indsats for klimaforskning i Arktis.

Riikka Rinnan og hendes forskergruppe har som de første nogensinde vist, at en temperaturstigning på ganske få grader øger udslippet af flygtige organiske forbindelser fra optøet permafrost til omgivelserne. Forskningen i disse flygtige stoffer (VOC) er afgørende for forståelsen af deres indvirkning på klimaet – en indvirkning, der kan sidestilles med drivhusgassers.

Riikka Rinnan er langt fra ukendt på den internationale forskningsscene med over 70 publikationer i utallige højprofilerede videnskabelige tidsskrifter. Hun er også en aktiv vidensformidler og skriver jævnligt pressemeddelelser, populærvidenskabelige artikler og på sociale medier. Fornylig påpegede European Research Council (ERC) Riikkas synlighed i international sammenhæng og placerer Rinnan som førende ekspert inden for sit forskningsfelt og noterer bla: "She has demonstrated creative thinking and ability to implement techniques that are state of the art or beyond, and in difficult Arctic environments".

Foto af prismodtager
Professor Riikka Rinnan (foto: Tim Evison)

Rinnan har modtaget flere prestigefulde stipendier og bevillinger, fx Sapere Aude Forskningsleder, VILLUM Young Investigator, Ung Eliteforsker, Steno Stipendium samt ERC Consolidator Grant. Desuden er Rinnan medansøger og en del af lederteamet i Center for Permafrost (CENPERM), a Center for Excellence, Danmarks Grundforskningsfond.

-      "Det er fantastisk, men så sandelig også meget fortjent, at Riikka Rinnan modtager Eliteforsk-prisen. Hendes forskning er både fremragende og banebrydende og bidrager i helt særlig grad til at placere Biologisk Institut blandt verdens absolutte top,” siger Institutleder for Biologisk Institut, Niels Kroer.

Riikka har opbygget en unik forskningsgruppe i det danske forskningsmiljø. Gruppen udfører både traditionel laboratorieforskning og forskning i felten under ekstreme arktiske forhold, hvilket medfører høj risiko, men også banebrydende ny viden. Rinnan har et stærkt internationalt netværk af samarbejdspartnere med ekspertise indenfor økologi, molekylærbiologi, atmosfærisk kemi og fysik samt modellering.

EliteForsk-prisen uddeles til forskere, der har vist ’fremragende forskning i international særklasse’, og uddeles i år til 5 danske forskere. Den uddeles i år torsdag d. 27. februar i Operaen i København under tilstedeværelse af blandt andre HKH Kronprinsesse Mary. Med prisen følger 1,2 millioner danske kroner.