4. oktober 2018

Naturvidenskabelig Kulturnat for hele familien

På Kulturnatten den 12. oktober indbyder alle de naturvidenskabelige institutter på Nørre Alle til aktiviteter og foredrag for børn, unge og voksne. Blandt de mange aktiviteter kan nævnes:

Kemi-showen gang i timen!  Visuelt effektive demonstrationsforsøg er farverige, skummende, brændende og eksploderende beviser på, hvor fedt kemi kan være.

Fysikerne i Den Naturvidenskabelige Legestuefremviser også sjove og seje eksperimenter. Professor Anja Andersen og professor emeritus Holger Bech Nielsen er blot to af de forskere, der vil fortælle om, hvordan verden er sat sammen: Hvad er en neutrino? Hvad er det seneste nye om klimaforandringer? Hvorfor er der støv i rummet? Du skal ikke kende til fysik for at kunne følge med!

Hos matematikerne kan skoleelever komme på stjerneløb, mens de lidt ældre kan teste deres logiske sans og løse gåder i "Mysteriet i Matematisk Bibliotek". Du kan også dyste mod vores skakmester, prøve at lægge et DNA-puslespil eller lytte til oplæg om kvantekryptering og magiske matematikere. Kan du engelsk, skal du prøve the Gong-show, hvor fem forskere har en halv time til at fortælle om deres matematik - om kap med gong-gongen. Hold på hat og briller!

Er du mere til biologi, som kom og hør om superinsekternes fantastiske verden, hvor den sociale adfærd gælder ’én for alle, alle for én’.  Forskere og studerende står klar til at fortælle dig om myrer- og termitbo, overlevelsesstrategier og adfærd – en spændende rejse ind insekternes verden.

Hos datalogerne kan du lære at kode og styre en robot! Du kan også blive klogere på, hvad der gemmer sig bag buzzwords som Machine Learning, Internet of Things og Virtual Reality. Få en introduktion til grundprincipperne i datalogi og hør om din digitale fremtid.

Vi ses i HC Ørsted Instituttets vandrehal! Du kan købe dit Kulturpas hos os. Hele aftenen sælger vores kantine varm mad og kaffe. Der holder busser på Nørre Alle, lige uden for døren. Eller du kan parkere inde i Universitetsparken; det er gratis på Kulturnatten.

Adresse: HC Ørsted Instituttet, Universitetsparken 5, 2100 København Ø

Arrangører: Biologisk Institut, Datalogisk Institut, Niels Bohr Instituttet, Kemisk Institut og Institut for Matematiske Fag.