15. maj 2019

NOVO-millioner til forskning i fedme og diabetes

Diabetes

Diabetes og fedme er et stærkt stigende problem på verdensplan. Det er årsag til, at Novo Nordisk Fonden støtter forskning på Københavns Universitet i de to sygdomme med 10 millioner kroner. Fonden har netop begunstiget ni forskere på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet (SCIENCE) på KU med i alt 90 millioner kr. med deres nye program Novo Nordisk Investigator.

Lektor Kim Rewitz fra Biologisk Institut.

Diabetes og fedme er nogle af de største globale sundhedsudfordringer i dag. Om 25 år vil ca. 700 millioner mennesker lide af diabetes. Samme negative udvikling er godt på vej, hvad angår fedme og overvægt, hvor 2,1 milliarder allerede i dag er i ”den tunge ende!”, ifølge det britiske tidsskrift The Lancet.

Derfor er der brug for at styrke forskningen indenfor de to områder og finde frem til nye måder at tackle problemerne på – udover gode råd om kost, motion og medicinering.

Og det er netop, hvad lektor Kim Rewitz fra Biologisk Institut på Københavns Universitet gør med sin forskning. Han har modtaget 10 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden til dette formål.

Signaler til hjernen
Formålet med hans forskning er bl.a., at identificere de hormoner, som tarmen bruger til at kommunikere med hjernen og andre væv for at regulere appetit og stofskifte. En sikker identifikation af de tarmhormoner, der regulerer energibalancen – herunder appetit, energiindtag og energiforbrug – kan give nye og mere effektive behandlinger af diabetes og fedme.

”Tarmene kommunikerer med hjernen og andre organer. Der frigøres hormoner til blodet, der fortæller os, hvor sultne vi er, hvad vi skal eller ikke skal spise, og om kroppen skal lagre eller forbrænde energi. Selv om nogle af disse vigtige tarmhormoner er kendte, eksisterer der mere end 2.000 proteiner med potentiel hormonel funktion. De repræsenterer en betydelig uudnyttet ressource til opdagelsen af ​​nye terapeutiske behandlingsmetoder af metaboliske sygdomme, ” siger Kim Rewitz i forbindelse med bevillingen.

I alt ni forskere på Biologisk Institut og Institut for Plante- Og Miljøvidenskab på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet er blevet belønnet med i 90 mill. kr. fra Novo Nordisk Fondens nye program, som løber over fem år.