14. december 2017

Ny forskning kobler kræfthæmmende proteiner til antenner på kroppens celler

Kræftforskning

Danske forskere har netop offentliggjort en hidtil ukendt mekanisme, der hæmmer cellers evne til at udvikle sig til kræftceller, og dette har stor betydning for at forstå, hvordan kræft opstår, og hvordan man på sigt bedre kan behandle sygdomme. Opdagelsen er netop offentliggjort i det internationalt anerkendte tidsskrift Journal of Cell Biology.

Under ledelse af Professor Søren Tvorup Christensen og Lektor Lotte Bang Pedersen har forskere på Biologisk Institut på Københavns Universitet taget et vigtigt skridt i forståelsen af de meget komplekse mekanismer, hvormed celler i vores krop er i stand til at opretholde normale funktioner, og hvordan en fejl i disse mekanismer kan lede til dannelse af kræftceller.

Forskerne tog udgangspunkt i deres tidligere opdagelse: At bestemte typer af signalmolekyler detekteres af receptorer (PDGFRα) i cellernes såkaldte primære cilier. Disse cilier fungerer som antenner på overfladen af næsten alle kroppens celler og er med til at styre fosterudvikling og opretholdelse af væv og organers funktioner hos voksne. Forskergruppen har nu vist, at selvsamme antenner spiller en afgørende rolle for at balancere signalet fra receptorerne, så signaleringen ikke løber løbsk, hvilket vil øge risikoen for udvikling af b.la. hjernetumorer og kræft i mave-tarmsystemet.

-        ’Vores resultater viser, at de primære cilier under normale forhold er med til at hæmme de processer, der kan lede til kræft. Det sker ved, at specifikke kræfthæmmende proteiner af Cbl-familien både styrer lokaliseringen af PDGFRα til ciliet og samtidigt forsvarer cellen mod forhøjet signalering fra receptorerne i ciliet. Vi har endvidere opdaget en helt ny mekanisme, hvormed cellerne er i stand til at stabilisere og opretholden funktionen af Cbl-proteinerne. Hvis denne bekyttelsesmekanisme går tabt, vil Cbl selvdestruere, hvilket leder til, at receptorerne i stedet lokaliserer til den generelle celleoverflade, hvorfra receptorsignaleringen løber løbsk,’ udtaler Søren Tvorup Christensen.

Resultatet er opsigtsvækkende, idet celleantennerne kan få en helt ny rolle i vores forståelse for udvikling af tumorer, og hvordan der i fremtiden kan udvikles bedre metoder til diagnosticering og behandling af patienter med visse kræftformer. Ifølge forskergruppen er det sandsynligt, at også andre sygdomme kan være koblet til fejl i denne beskyttelse af Cbl-proteinerne.

-        Man ved, at fejl i Cbl-proteiner bl.a. kan forårsage leukæmi og autoimmune sygdomme, og det er derfor vores håb, at vores opdagelse ligeledes kan bidrage til bedre forståelse af de mekanismer, der leder til disse svære lidelser, slutter Søren Tvorup Christensen.

Cbl proteinerne sørger for, at signalering fra de primære cilier (antennerne) forløber normalt

Cbl proteinerne degraderes, og cellesignaleringen er ude af kontrol