31. januar 2023

Professor Michael Lisby modtager Carlsbergfondets Semper Ardens Advance bevilling

Bevilling

Ti af Danmarks mest fremragende forskere modtager Carlsbergfondets Semper Ardens Advance-bevilling. En af dem er professor Michael Lisby fra Biologisk Institut, Københavns Universitet.

Semper Ardens Advance-bevillinger er givet på baggrund af forskernes egne ansøgninger indsendt til fondet med reference til Efterårsopslag 2022. Fra Carlsbergfondets hjemmeside siger direktør Lasse Horne Kjældgaard blandt andet:

- 'Projekterne vil blive ledet af nogle af Danmarks allerdygtigste og mest dedikerede forskere, og jeg er sikker på, at de vil kaste resultater af sig, som ikke bare vil give genklang i de hjemlige forskningsmiljøer, men også vække opsigt internationalt.'

portrait

Professor Michael Lisby fra Biologisk Institut har modtaget en bevilling på i alt DKK 16.768.112 til projektet: 'Genome integrity maintance by liquid-liquid phase separation and oscillations'.

I forbindelse med modtagelsen, siger Michael Lisby: -'Denne bevilling giver os en helt ekstraordinær mulighed for at starte nyskabende forskning i krydsfeltet mellem molekylær cellebiologi og biofysik, som vi forventer vil give nye viden om cellens organisering og koordinering af genom-processer'.

Læs om Michaels projekt og hans reaktion på modtagelsen af bevillingen på Carlsbergfondets hjemmeside her

celle
En 3D projektion af fase-separeret DNA rekombinationsprotein Rad52 (gul) ved siden af nukleolus (rød) i cellekernen (blå)