12. juni 2020

Fire forskere fra BIO modtager store prestigefyldte bevillinger fra Novo Nordisk Fonden

Funding

Novo Nordisk Fonden lancerede forskningslederprogrammet NNF Investigator i 2019. Programmet består af tre forskellige typer af bevillinger, der er målrettet specifikke stadier eller typiske karrieretrin for en forskningsleder. Novo Nordisk Fonden har netop uddelt bevillinger til 38 af disse forskningsprogrammer, som fire førende forskere fra Biologisk Institut har modtaget.

Med bevillingerne, der til sammen udgør 125 millioner kroner og løber over 5-7 år, kan forskerne udføre ambitiøse forskningsprojekter, afdække komplicerede problemstillinger og udvikle nye teknikker og metoder.

Modtagerne er

Lektor Henriette Elisabeth Autzen, BIO
Projekt: A spoon full of sugar makes the medicine go down: Decoding the molecular mechanisms of sweet and savory taste signaling

Beløb: 9.999.375 kr.

Program: Emerging Investigator Hallas-Møller Program

Adjunkt Robin Andersson, BIO

Projekt: Functional and topological redundancies in transcriptional regulation

Beløb: 9.994.444 kr.

Program: Ascending Investigator Hallas-Møller program

Professor Albin Sandelin, BIO

Projekt: Deciphering the code of nuclear RNA degradation by deep learning and transcriptomics

Beløb: 9.995.004 kr.

Program: Distinguished Investigator Hallas-Møller program

Lektor Anders Albrechtsen, BIO

Projekt: Studies of metabolic health and disease in consanguineal relationships and small and historically isolated populations

Beløb: 9.957.358 kr.

Program: Ascending Investigator, Endokrinologi og metabolisme program

Institutleder Niels Kroer fra Biologisk Institut gratulerer modtagerne og udtaler, ”Der skal lyde et kæmpestort til lykke til de 4 bevillingsmodtagere. Jeg er stolt på deres vegne - det er intet mindre end et fantastisk flot resultat”
.

Det er første gang, at Novo Nordisk Fonden uddeler bevillinger fra programmet NERD (New Exploratory Research and Discovery Programme) mens det er anden gang der uddeles bevillinger fra programmet Novo Nordisk Investigator.

Næsten en tredjedel af bevillingerne – 12 i alt – er gået til ambitiøse forskningsprojekter på SCIENCE, Københavns Universitet – og en tredjedel af dem er altså tildelt forskere på Biologisk Institut.