17. juni 2020

Stor bevilling til talentfuld kvindelig forsker fra Biologisk Institut

Fellowship

Lundbeckfonden har netop uddelt 9 fellowships, der giver yngre, men velansete forskere mulighed for at etablere egen forskningsgruppe og styrke deres position i forskningsfeltet.

Sandra Breum Andersen fra Biologisk Institut ved Københavns Universitet har modtaget 10 mill. DKK til at opnå en større forståelse af, hvordan bakterier og mennesker interagerer:

- ” Mit væsentligste mål er at skaffe ny viden om den udviklingsrejse, mennesker og bakterier har foretaget i fællesskab op gennem evolutionen – og hvilken betydning det har for vores sundhed og sygdom. Og ny viden om interaktioner mellem mennesker og bakterier vil også kunne få betydning i forbindelse med fx udvikling af medicin”, udtaler Sandra Breum Andersen.

Sandra blev Sapere Aude forskningsleder sidste år.