21. januar 2015

Svampedyrkende termitter dyrker afgrøder sygdomsfrit

alternativer til antibiotika

Svampedyrkende termitter har en utrolig evne til at forblive sygdomsfrie – og det er selvom de dyrker deres afgrøder i en monokultur, der egentlig reducerer modstandenkraften mod sygdomme. Et forskningsprojekt vil nu teste, om svampens substrat steriliseres ved passage gennem termittarmen, og derved holder termitterne sygdomsfri – og om dette kan afsløre alternativer til brugen af antibiotika. Projektet er netop blevet støttet af Villum Fonden med en bevilling på 6,7 millioner kroner.

Termitter bekæmper sygdomme

Legatmodtager af Villum Fondens Young Investigator Programme lektor Michael Thomas-Poulsen fra Biologisk Institut, Københavns Universitet, siger “Vi vil karakterisere tarmens antimikrobielle stoffer og afgøre, hvor de stammer fra, og hvilke sygdomme de er rettet mod. Med dette projekt vil vi kortlægge, hvordan svampedyrkende termitter - modsat de fleste organismer - ikke har store problemer med sygdomme. Dette arbejde er af fundamental betydning, da det udforsker mulige løsninger på sygdomsudfordringer, som vores moderne humane samfund ikke tidligere har været i stand til at løse”.

Alternativer til antibiotika

Michael Thomas-Poulsen fortsætter, “Projektet vil give os unik indsigt i det miljø, sygdomsfremkaldende organismer møder, når de kommer ind i termittarmen. Det vil derfor have konsekvenser for både vores forståelse for brugen af naturligt forekommende antibiotika, og sandsynligvis føre til opdagelsen af nye stoffer med antibiotikaeffekter. Dette arbejde vil øge vores forståelse for, hvordan antimikrobielle stoffer kan anvendes på måder, der minimerer forekomsten af resistens, hvilket – kombineret med monitoring for at eliminere eventuelle sygdomme, der har overlevet tarmpassage – har gjort dette til det mest effektive sundhedssystem vi kender til”.

Legatet vil finansiere en ph.d.-studerende og to postdocs og bidrage til en øget forståelse af bæredygtig brug af antibiotika.

Kontakt:
Lektor Michael Thomas-Poulsen