19. juni 2017

Tarmbakterier i kampen mod overvægt

Tarmens bakterier og fedme

Sammensætningen af bakterier i tarmene spiller en stor rolle for udvikling af overvægt. Ny forskning fra samarbejdet mellem Biologisk Institut, Københavns Universitet og forskningsgrupper i Kina giver ny viden om samspillet mellem tarmens bakterier og fedme.

Professor Karsten Kristiansen, Genomforskning og Molekylær Biomedicin, Biologisk Institut ved Københavns Universitet har sammen med kinesiske samarbejdspartnere gennemført en detaljeret analyse af bakteriesammensætningen i tarmene blandt 72 svært overvægtige kinesere med et BMI (Body Mass Index) på over 35 og 79 slanke kinesere med et BMI på 20.

Blandt en række bakterier, der findes i forskellig mængde hos slanke og svært overvægtige, fokuserede forskerne på  én specifik bakterie, Bacteroides thetaiotaomicron. Mængden af denne bakterie, der kan nedbryde glutamat, er nedsat i de svært overvægtige kinesere, der samtidigt har højere niveauer af glutamat i blodet. Efter slankeoperation stiger niveauet af Bacteroides thetaiotaomicron i tarmen og niveauet af glutamat i blodet falder. I museforsøg kunne det overensstemmende vises, at transplantation af  Bacteroides thetaiotaomicron beskyttede musene mod diæt-induceret fedme og sænkede glutamatindholdet i blodet. Artiklen viser således en ny forbindelse mellem specielle tarmbakterier, glutamat i blodet og udviklingen af fedme.

Det nye studie er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature Medicine.