16. maj 2017

Tilbageblik på den danske natur

Bogudgivelse

Professor Kaj Sand-Jensens bog ’Mit liv med bondelandets natur’ – udkommer på Gyldendal tirsdag d. 16/5-17. Det er en personlig beretning om den danske natur på godt og ondt fra drengetiden ved Limfjorden i Jylland til nutiden på Sjælland ved Furesøen og Grib Skov.

Kaj Sand-Jensen, Biologisk Institut ved Københavns Universitet beskriver i sin seneste bog den danske naturs tilstand, hvordan natur og miljø på ganske få årtier har ændret sig på godt og ondt.  Bogen beskriver i detaljer de fascinerende tilpasninger hos farvestrålende guldsmede og seksuelle kapløb hos vandkalve og er krydret med studier fra udlandet; havgræsserne i Middelhavet og tørketålende arter på Ølands kalkklipper.

Bogen beretter også om det store naturtab i Danmark gennem de seneste 100-200 år, og om hvordan brushønsene forsvandt, og hvordan nøjsomme planter og smådyr i søerne, i skovene og i det lysåbne land over relativt kort tid er udryddet.

Men det er også en beretning om naturens mirakler. Hvordan det ekstreme miljø i blandt andet damme og vandløb betyder, at arter skal kunne tåle temperaturstigninger på over 15 grader hver eneste sommerdag. Og de herlige oplevelser af tilbagekomsten af havørnene i den danske natur, at man igen kan skimte laksen i Skjern Å og ikke mindst reetableringen af Filsø, som i dag er prydet af en rigdom af nye planter.

Naturens veje er uransagelige – og Kaj Sand Jensen bestræber sig i bogen på at lade viden og indsigt give danskerne den rette sammenhæng mellem natur og menneskets indflydelse herpå.

Bogen kan fra d. 16. maj købes i diverse boghandler samt online.