Grønlands indvandrer-historie skal skrives om

Udsendt d. 29. maj 2008

De første indvandrere i Grønland var ikke indianere fra det nordamerikanske kontinent eller inuitter fra Canada, som hidtil antaget. Derimod var de beslægtet med de nulevende beboere på øgruppen Aleuterne i det nordlige Stillehav og Seriniki Yuit i det nordøstlige Sibirien, viser ny forskning på København Universitet, som er ledet af den verdenskendte dna-forsker Eske Willerslev fra Biologisk Institut.

Forskningsresultaterne offentliggøres nu i det internationalt, anerkendte amerikanske tidsskrift Science. Og det handler ikke kun om at revidere den grønlandske indvandrer-historie. Gruppens opdagelse er det første vellykkede forsøg på verdensplan på at sekventere et komplet mitochondria-genom fra et uddødt menneske.

Den 36-årige professor Eske Willerslev fra Biologisk Institut, Københavns Universitet og hans gruppe af forskere i fossilt dna har gjort det et par gange - revideret verdenshistorien. Senest for to måneder siden, da han sammen med sit forskerhold fandt ud af, at de amerikanske indianeres forfædre var de første til at befolke USA og kom til landet mere end 1.000 år tidligere end hidtil antaget. Og bevismaterialet var så at sige til at tage og føle på. Det var dna-prøver af fossilt menneskeafføring, fundet dybt nede i huler i det sydlige Oregon.

Denne gang er turen kommet til Grønland, og det videnskabelige bevismateriale er dna-analyser af hår fra isfjords-området, Disko Bugt, i Nordvestgrønland, som er velbevaret efter 4.000 år i jord med permafrost. Forskerholdets opdagelse gør det nødvendigt at revurdere den grønlandske indvandrerhistorie. Videnskaben har hidtil set det som en mulighed, at de tidligste mennesker i Grønland var direkte forfædre til den nuværende grønlandske befolkning.

Nu viser det sig, at de oprindelige indvandrere på modersiden, som afspejles i mitochondria'et, i stedet kom fra en befolkningsgruppe i Sibirien, hvis nærmeste nulevende efterkommere er fra ø-gruppen Aleuterne på grænsen mellem det nordlige Stillehav og Beringshavet og Seriniki Yuit i det nordøstlige Sibirien. Aleuterne udgøres i dag af ca. 300 øer fra Alaska i USA og til Kamtjatkahalvøen i Rusland over en strækning på 1900 km, som blev opdaget i nyere tid af danskeren Vitus Bering i 1741.

"De må have vandret over isen fra Aleuterne over Alaska, Canada og videre til Grønland. Man har hele tiden vidst, at de første indvandrere kom til Grønland for ca. 4.500 år siden, fordi man har fundet redskaber fra den tid. Men altså ikke, at de formentligt kom via Aleuterne, som vores dna-forskning nu viser. Men det var lige før, at projektet blev lagt på hylden. Oprindeligt var jeg i det nordligste Grønland sammen med Claus Andreasen fra Grønlands Nationalmuseum i Nuuk for at lede efter dna-spor. Det mislykkedes totalt. Men så blev jeg i anden anledning opmærksom på, at arkæologen Bjarne Grønnow fra vores eget nationalmuseum i København havde foretaget udgravninger på bopladsen Qeqertasussuk i det nordlige Vestgrønland i 1980'erne. Og vupti - imellem prøverne udtaget af de frosne kulturlag på bopladsen var en hårtot, som jeg analyserede sammen med min kollega Tom Gilbert," fortæller Eske Willerslev.

"Det glemte grønlandske hår" fra prøverne blev efterfølgende analyseret for såkaldt mitochondria. Det er generne på modersiden, som er en slags kraftstation i cellerne, og som er velegnede til at bruge, når man skal lave sammenlignelige dna-studier såvel på pattedyr som på mennesker. Derefter tjekkede Willerslevs gruppe resultaterne fra det grønlandske hår med en international dna-database og nåede frem til det østlige Sibirien og Aleuterne, hvor befolkningen tilsyneladende har udgjort en gruppe, der befolkede andre steder i det arktiske område.

Det er desuden af interesse at konstatere, at der ikke er en sammenhæng mellem denne dna-masse og den seneste indvandring til Grønland, Thule-kulturen, som er de nuværende grønlandske Inuit's forfædre.

"Vores opdagelse er et bevis på, at mennesker tidligere har flyttet sig andre steder hen, end vi mange gange antager i dag. Godt nok har vi kun undersøgt mitochondriaerne - den kvindelige del, men det er første gang i verdenshistorien, at det er lykkedes at sekventere hele mitochondria genomet fra et uddød menneske. Vores næste projekt bliver at rejse penge til at genskabe det man i fagsproget kalder kerne-genomet ud fra hårtotten. Altså det første fuldendte billede af et uddødt menneskes arvemasse. Dette er i dag teknisk muligt og vil kunne fortælle os, hvorfra faderlinen kom i den tidligste indvandring til Grønland - samt f.eks. hvilken øjenfarve disse tidlige mennesker havde. Faderlinen kan meget vel være kommet et helt andet sted fra," pointerer Eske Willerslev som om kort tid udgiver sin selvbiografiske bog "Fra pelsjæger til professor - en personlig rejse gennem fortidens dna-mysterier".

Yderligere oplysninger:

Europa og Asien, Genetik,: Professor Eske Willerslev på mobiltelefon +45 28 75 13 09, email ewillerslev@bio.ku.dk
Amerika, Genetik: Dr. Tom Gilbert på mobiltelefon +45 51891330, Tom Gilbert mtpgilbert@gmail.com
Arkæologi: Dr. Bjarne Grønnow på: Bjarne.Gronnow@natmus.dk