Nye gener opdaget i malariaparasit

Udsendt d. 7. februar 2008

Den 38-årige danske forsker Tobias Mourier på Københavns Universitet har sammen med malaria-eksperter fra Cambridge og Oxford opdaget nogle nye gener i den mest udbredte og farligste malariaparasit, Plasmodium falciparum. Måske kan opdagelsen bruges i kampen mod den udbredte sygdom, som har karakter af en epidemi. Nu skal muse-forsøg i Tyskland vise, om forskerne er på rette spor. Deres forskning offentliggøres i det anerkendte internationale tidsskrift ”Genome Research”.

Ca. 300 millioner mennesker på verdensplan er ramt af malaria, og hvert år dør omkring 2,7 millioner – fortrinsvis børn under fem år – af den alvorlige sygdom. Sammen med AIDS er udbredelsen af malaria – især i Afrika – så alvorlig, at de to epidemier er en stor hindring for økonomisk og social udvikling i landene.

Og ikke nok med det - malariaparasitterne er biologisk så geniale, at de er i stand til at udvikle resistens overfor diverse lægemidler, så det er nødvendigt at opfinde ny medicin mod dem ca. hvert femte år.

Nu er der måske håb forude, viser nye forskningsresultater på Københavns Universitet. Her er det lykkedes den 38-årige forsker Tobias Mourier fra Biologisk Institut sammen med malariaeksperter fra Cambridge og Oxford at isolere og identificere nye gener i den farligste og mest udbredte malariaparasit, Plasmodium falciparum. I alt er der fire arter af malariaparasitter, som angriber mennesker, efter at være blevet overført fra inficerede myg.

”Ved at sammenligne arvemassen i forskellige malariaparasitter ved hjælp af forskellige computerprogrammer og laboratorie-metoder har vi fundet frem til 33 såkaldte RNA-gener, som er aktive i den del af malariaparasittens livscyklus, som foregår i menneskets blodceller. Altså efter at smitten er indtruffet. Funktionen af disse gener i blodbanerne er ukendte, fordi det er helt ny forskning. Men når generne kun findes hos malariaparasitterne og er aktive i de menneskelige blodceller, er der håb om, at generne kan bruges til ny og effektiv medicin,” siger Tobias Mourier, som er en del af den verdenskendte DNA-forsker, professor Eske Willerslevs team på Københavns Universitet.

Næste skridt på vejen bliver at lave museforsøg i Tyskland for at konstatere, om genmanipulation med de nyopdagede RNA-gener kan pacificere malariaparasitten og dermed forhindre dens levedygtighed i menneskets røde blodlegemer.

Malaria er med de nuværende klimaforandringer, globalisering og øget turisme langt fra på retur. Ca. 100 danskere bliver hvert år smittet med malaria. 80 ud af dem bliver angrebet af den farligste slags, Plasmodium falciparum. Og hvis det går helt galt, så kan angrebet i løbet af kort tid medføre coma, svær blodmangel og svigt i livsvigtige organer som lunger, lever og nyrer.

Tobias Mourier har tidligere forsket på Sanger Instituttet i Cambridge og været i kontakt med de engelske malariaeksperter og på den måde skabt det internationale samarbejde.

Deres nye forskningsresultater offentliggøres nu i det anerkendte internationale tidsskrift ”Genome Research”, som har hjemsted i USA.

Yderligere oplysninger:
Tobias Mourier på mobiltelefon 60 60 83 42 eller 35 32 12 36.