Nyheder fra Biologisk Institut – Biologisk Institut - Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

BIO > Nyheder fra Biologisk ...

Nyheder fra Biologisk Institut

• 26.07.2017

Det danske referencegenom kan ændre vores syn på behandling

GenomeDenmark-konsortiet har nu færdiggjort næsten 5 års arbejde med at skabe et dansk referencegenom. Referencen har opnået en kvalitet og informationsdybde, der er uset selv for større beslægtede internationale studier. På grund af den høje kvalitet og unikke fremgangsmåde har konsortiet bestående af tre danske universiteter og virksomheden BGI Europe kunnet analysere områder af det menneskelige genom, som ingen andre i verden er lykkedes med at sekventere.  »

• 07.07.2017

Aske fra biobrændsel kan genbruges uden negative miljømæssige konsekvenser

De globale klimaforandringer kræver forskning i nye metoder for at redde og genoprette naturen. Et forskerhold centreret omkring Biologisk Institut, Københavns Universitet har vist, at aske fra biobrændsel kan udnyttes som et bæredygtigt gødningsmiddel uden at skade miljøet – resultater, som kan optimere brugen af vedvarende energiformer betragteligt.  »

• 26.06.2017

Rektor Henrik Wegener på besøg

Københavns Universitets nye rektor Henrik Wegener besøgte mandag d. 26. juni Biologisk Institut som et led i hans besøgsrække på alle universitetets 38 institutter. Udover at møde ledelse og medarbejdere fik rektor også mulighed for at se ét af Biologisk Instituts store core facilitet. »

• 19.06.2017

Tarmbakterier i kampen mod overvægt

Sammensætningen af bakterier i tarmene spiller en stor rolle for udvikling af overvægt. Ny forskning fra samarbejdet mellem Biologisk Institut, Københavns Universitet og forskningsgrupper i Kina giver ny viden om samspillet mellem tarmens bakterier og fedme.  »

• 01.06.2017

Danmarks vandplanter - nyt stort bogværk

Efter tre års arbejde udgiver de to jyske vandplanteeksperter Jens Chr. Schou og Bjarne Moeslund sammen med KU-ferskvandsbiologerne Lars Båstrup-Spohr og Kaj Sand-Jensen et stort gennemillustreret værk om Danmarks vandplanter. Værket vil styrke studier af biodiversitet og miljøtilstand i søer, vandløb og kystvande. »

• 18.05.2017

Ny forskning giver hurtigere diagnoser

Forskere fra Biologisk Institut på Københavns Universitet har udviklet en opsigtsvækkende metode, der kan forudsige konsekvenserne af mutationer i DNA langt mere effektivt end i dag. Metoden kan ikke bare gøre behandlinger mere effektive, fordi der kan sættes ind i tide, men kan også være med til at give mennesker med arvelige sygdomme hurtigere og mere nøjagtige diagnoser. »

• 16.05.2017

Tilbageblik på den danske natur

Professor Kaj Sand-Jensens bog ’Mit liv med bondelandets natur’ – udkommer på Gyldendal tirsdag d. 16/5-17. Det er en personlig beretning om den danske natur på godt og ondt fra drengetiden ved Limfjorden i Jylland til nutiden på Sjælland ved Furesøen og Grib Skov.

»