22. september 2023

De uortodokse forskningsidéer har stadig gyldne dage på Biologisk Institut

Bevillinger

Hvert år uddeler VILLUM FONDEN op mod 100 mio Villum Experiment kroner til støtte af de vildeste og mest udfordrende forskningsidéer. Godt 10 af disse risikovillige millioner skal over de næste to år finansiere innovative projekter på Biologisk Institut.

VILLUM FONDEN støtter forskere fra BIO med de vildeste og mest udfordrende forskningsidéer.

Årets 49 Villum Experiment-bevillingsmodtagere er udvalgt blandt et skarpt felt på over 400 ansøgere. 12 af bevillingerne tilfaldt forskere fra SCIENCE, og heraf tegner Biologisk Institut sig for flotte 5:

Deyong Zhu, postdoc:
Biofilms: Unicellular Assemblies or Multicellular Organisms?

Per Amstrup Pedersen, lektor:
Re-shaping gateways for selective recycling of valuable chemical compounds and for microbial cell factories

Rodrigo Ibarra Chavez, postdoc:
Weaponizable satellites: expanding the use of phage hyperparasites as multipurpose delivery platform to modify bacteria

Ole Hylling, postdoc:
Polyploidy is the rule, not the exception, in the bacterial world

Jamie Auxillos, postdoc:
A powerful new technique to uncover how cells modify non-protein-coding RNAs

Det særlige ved Villum Experiment er, at ansøgerne er anonymiseret for det internationale bedømmelsesudvalg, som således ikke kan skele til forskernes tidligere karrierer og meritter. Hermed vurderes forskningsidéerne udelukkende ud fra deres potentiale til at udfordre normen og ændre verden.

Niels Kroer, Institutleder på Biologisk Institut, deler sin begejstring: ”Det er fantastisk at BIO (igen) klarer sig så flot ved uddelingen af Villum Experiment bevillingerne. Man kan jo kun tage hatten af for den idérigdom og nytænkning som forskerne besidder. Kæmpestort til lykke til de 5 bevillingsmodtagere”.

Kontakt:
Sidsel Kretzschmer Henriksen