12. september 2023

Katrine Worsaae er ny professor på Biologisk Institut

Professor Katrine Worsaae

Katrines forskningslaboratorium studerer diversitet, udvikling, og evolution af hvirvelløse dyr i dyreriget – med fokus på mikroskopiske marine dyregrupper (meiofauna) og deres tilpasninger til det marine miljø.

​Hendes gruppe er eksperter i at indsamle meiofauna i svært tilgængelige marine miljøer og undersøge dem med specielt optimerede molekylære og mikroskopiske teknikker. Gruppen har herved genereret ny viden om marin biodiversitet og tilpasninger, og via deres detaljerede studier af eksempelvis nervesystemer og udviklingsbiologi udvidet forståelsen af overordnede evolutionære mekanismer.

Katrines gruppe har været med til at vise at evolutionen ofte ikke fører til større eller mere komplekse livsformer, men at mikroskopiske dyregrupper med simpel kropsbygning er opstået mange gange sekundært i dyreriget. Små ændringer i timingen under den tidlige udvikling kan tilsyneladende forårsage disse drastiske ændringer i størrelse og kropsbygning (med tab af eksempelvis kropshule og blodkarsystem). Ved hjælp af integrative anatomiske, genetiske, og funktionelle studier af meiofauna søger Katrines gruppe nu at afsløre de underliggende genetiske og mekanismer og epigenetiske ændringer der kan føre til disse drastiske tilpasninger. Denne forståelse er vigtig ikke kun for at øge vores genetiske forståelse, men også for at forstå hvordan dyr kan tilpasse sig deres omgivelser i en tid hvor vores marine miljø ændrer sig hurtigt og truer biodiversiteten.

Katrine Worsaae er en internationalt anerkendt forsker og anses som pioner i udforskningen af marin meiofauna og dens evolutionære betydning. Med denne udnævnelse styrker Biologisk Institut sin forskningsposition indenfor evolutions- og marinbiologi.​

Helle Blæsild
PR & Kommunikation