23. januar 2024

BIO-forsker forsker sig gennem nåleøjet

Bevilling

Rafael Pinilla Redondo fra sektion for Mikrobiologi ved Biologisk Institut, Københavns Universitet, var én af de 18 talentfulde unge forskere, som i dag modtog en bevilling fra Villum fondens Young Investigator program.

Portræt
Rafael Pinilla Redondo

Den flotte bevilling på 7 mio kr. til projektet ”DISCOVIR: Opdagelse af antivirale forsvarsmekanismer i bakterier” giver Rafael mulighed for at forfølge de forskningsideer han brænder for, og opbygge egen forskningsgruppe ved rekruttering af en postdoc og en ph.d.-studerende.

Rafael forklarer: ”Alle levende organismer bekæmper virusinfektioner. I dette projekt vil vi, ved hjælp af laboratorieforsøg og beregningsmetoder, undersøge, hvordan bakterier forsvarer sig mod deres vira.

Vores resultater vil kunne bidrage til at opdage nye molekylærbiologiske værktøjer, fremme behandling af antibiotikaresistente infektioner og øge vores forståelse af immunitet, bl.a. hos mennesker”.

Rafaels projekt blev udvalgt blandt 142 ansøgninger til programmets ansøgningsrunde.
De 18 forskere, der er kommet gennem nåleøjet, har været igennem en proces med faglig bedømmelse, interview med fondens videnskabelige komité og endelig godkendelse i fondens bestyrelse.

Læs hele nyheden fra Villum fonden hér