16. juli 2021

Forskningsekspedition til det centrale Arktis

Marinbiologi

I slutningen af juli stvæner en forskningsekspedition ud fra Øresund og sætter kurs mod det centrale Arktiske Ocean. Ombord er ph.d.-studerende Lisa Winberg von Friesen fra Sektion for Marinbiologi ved Biologisk Institut, Københavns Universitet.

I løbet af august og september undersøger en forskningsekspedition områder af det arktiske hav. Det er et område, der er ekstremt svært at besøge på grund af dets ufremkommelige tykke isdække. Men ekspeditionen foregår på den kraftfulde isbryder 'IB Oden', så der er gode chancer for, at forskerne også krydser Nordpolen, hvilket naturligvis er et symbolsk højdepunkt i forhold til de mange polarekspeditioner gennem tiderne.

Havis på det arktiske hav. Ekspeditionen bevæger sig gradvist fra åbent vand til områder med mere og tykkere havis nord for Grønland. Foto: Lisa Winberg von Friesen

Ekspeditionen vil dække områder i det arktiske hav, hvor der er 'gammel' havis, - noget der bliver mere og mere sjældent i Arktis på grund af klimaændringer. Men inden skibet stævner ud, vil alle deltagere tilbringe 8 dage i karantæne på individuelle hotelværelser i Malmø på grund af corona-pandemien.

Ombord på skibet er 38 forskere fra 14 forskellige forskningsinstitutioner fra flere lande. Ekspeditionen er en del af et internationalt program, hvor 12 forskningsfartøjer i en kollektiv indsats sigter mod at dække forskellige regioner i det arktiske hav. Forskerne repræsenterer forskellige forskningsgrene blandt andet indenfor kemi, fysik og biologi, så de i fællesskab kan dække så meget af de marine forhold i Arktis som muligt , - et økosystem, der er et af de hurtigst omskiftelige oceaner på vores planet.

Ph.d.-studerende Lisa Winberg von Friesen fra Sektion for Marinbiologi på Biologisk Institut har professor Lasse Riemann som vejleder. Lisa bliver nu en del af en gruppe forskere fra Linnæus Universitet i Sverige, der fokuserer på de mindste organismer i Arktis: bakterier og fytoplankton.

- "Jeg er meget begejstret for denne mulighed, og jeg føler mig privilegeret over at være en af ​​de få mennesker, der får lov til at besøge og studere det arktiske hav. Efter lang tids planlægning sejler vi endelig snart. Nu prøver jeg de sidste dage herhjemme at nyde udsigten til grønne træer og mørke om natten - det vil der helt sikkert ikke være meget af de kommende måneder", siger Lisa von Friesen.

IB Oden

Den svenske isbryder IB Oden, som skal bryde den arktiske havis og føre forskerne ind på nye opdagelser. Foto: Lisa Winberg von Friesen

Følg Lisa og de andre forskere på ekspeditionen hele sommeren på bloggen her (på engelsk)