9. januar 2018

Grønlændere giver ny viden om fedme og diabetes

Statistisk genetik & Bioinformatik

I Grønland og mange andre lande verden over er fedme og diabetes et voksende problem. Vi ved, at både miljø og vores gener spiller en rolle i begge sygdomme, men præcis hvilken rolle vores gener spiller er stadig et åbent spørgsmål. I en netop offentliggjort forskningsartikel i det velansete tidsskrift Nature Genetics er forskere fra blandt andet Københavns Universitet kommet et skridt nærmere på svaret.

Et bestemt gen giver ny viden om fedme og diabetes

Det er allerede kendt, at et helt bestemt gen - kaldet ADCY3 - kan spille en rolle for folkesygdommen fedme. Men et nyt forskningsstudie viser, at specielt i den grønlandske befolkning findes en variation af dette gen, der gør, at genet ikke længere fungerer. Og en lille brøkdel af grønlænderne har arvet denne variation fra begge deres forældre og har derfor ikke nogen fungerende ADCY3 genkopier. Hos disse mennesker ses en overvægt, der svarer til 15 kg mere end normalt og en 17 cm større livvidde. Men ikke nok med det. Disse mennesker har også langt større risiko for at udvikle type 2 diabetes.

Gammel og ny viden

- “At der er en sammenhæng mellem genet ADCY3 og fedme er ikke nyt. Men det er første gang nogensinde, at vi har set så klar en sammenhæng mellem en defekt i genet og fedme. Og det er også nyt, at genet spiller en rolle for type 2 diabetes”, forklarer lektor Anders Albrechtsen fra Biologisk Institut, Københavns Universitet, som er en af de ledende forskere bag studiet.

Studier af mindre befolkninger som den grønlandske er vigtige

En anden ting, der gør studiet vigtigt, er at genvarianten kun findes blandt grønlændere.

- “Hovedparten af genetiske sygdomsstudier bliver foretaget hos store europæiske og asiatiske befolkninger. Mindre befolkninger, som den grønlandske, studeres ikke så tit, og det er ærgerligt. For hvis man ikke undersøger dem, så finder man ikke de genetiske varianter, som har betydning for disse befolkninger”, siger adjunkt Ida Moltke fra Biologisk Institut, Københavns Universitet, som er en af de to førsteforfattere på studiet.

Ved at studere den grønlandske befolkning håber forskerne på at kunne opnå en bedre forståelse af, hvordan generne påvirker fedme og diabetes i Grønland.

- “Håbet ved genetisk forskning i Grønland er i sidste ende at kunne forstå sygdommene bedre og dermed på lang sigt kunne tilbyde bedre behandling og forebyggelse. Først og fremmest i Grønland, men forhåbentlig også i resten af verden”, afslutter Ida Moltke.

Samarbejde

Studiet er lavet i samarbejde med blandt andet forskere fra Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research ved Københavns Universitet, Grønlands Universitet, Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet og Steno Diabetes Center Copenhagen.  Læs mere om studiet her fra samarbejdsparter fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.