18. september 2015

Mennesket har genetisk tilpasset sig til livet i Arktis

genetisk evolution

Danske forskere har i et samarbejde med forskere i USA og England undersøgt DNA fra den grønlandske befolkning, hvis inuitforfædre har levet i Arktis i titusinder år. Arktisk har et ekstremt miljø med koldt klima og sparsom vegetation, og det har inuitbefolkningen været nødt til at indrette sig efter. En evne, der nu kan aflæses i grønlændernes gener.

Foto: Anders Albrechtsen og Torben Hansen (klik for at downloade stor udgave)

Studiet, som netop er udgivet i det anerkendte tidsskrift Science, fortæller os meget om menneskets fantastiske egenskab til at tilpasse sig forskellige miljøer. Grønlændernes kost består hovedsagligt af protein og fedt fra fisk og havpattedyr, mens de – pga. mangel på grøntsager - kun indtager ganske få kulhydrater. Det nye forskningsstudium viser, hvordan inuitbefolkningen har tilpasset sig disse levevilkår.

Ved brug af genetisk information fra 4500 grønlændere har forskerne undersøgt, hvilke gener der har ændret sig mest i de ca. 20000 år, der er gået siden grønlændernes forfædre delte sig fra den nærmest beslægtede store Østasiatiske befolkning, Han kineserne.

Foto: Anders Albrechtsen og Torben Hansen (klik for at downloade stor udgave)

“Ved at sammenligne DNA fra grønlændere med DNA fra den kinesiske befolkning fandt vi hurtigt ud, at nogle gener har ændret sig. Og ændringerne er så markante, at de ikke kan være sket ved et tilfælde, men i stedet må være sket som følge af genetisk tilpasning via naturlig selektion.”, fortæller adjunkt Ida Moltke fra Sektion for Bioinformatik og RNA biologi, Biologisk Institut på Københavns Universitet, som er en af to førsteforfattere på Science artiklen.

Forskerne har derudover vist, at de ændrede gener alle har noget at gøre med fedt og fedtforbrænding.

“Ved også at undersøge fedtsyrekoncentration i cellemembraner hos grønlændere fandt vi ud af, at de genetiske ændringer medfører, at grønlænderne kan kompensere for det traditionelt høje indtag af omega-3 og omega-6 fedtsyrer fra bl.a. fisk.” forklarer lektor Anders Albrechtsen, fra Sektion for Bioinformatik og RNA biologi, Biologisk Institut, Københavns Universitet, som er en af forskningslederne bag studiet.

Tilpasningen påvirker også højde

Det er ikke kun fedtsyresammensætningen, som bliver påvirket af de genetiske ændringer. Forskningsstudiet viser også, at en af ændringerne – en bestemt mutation – også har en stor betydning for højde.

“At mutationen påvirker højden er en meget interessant observation. Vi kunne se, at mutationen har stor en betydning for højden i den grønlandske befolkning. Der er tidligere lavet studier om højden af den europæiske befolkning, uden dog at sammenhængen mellem denne mutation og højde er blevet opdaget. Det skyldes, at mutationen er meget sjælden i europæere, så der kræves mere end 50 gange så mange personer til at lave undersøgelse blandt europæere, der afslører sammenhængen. Dette viser tydeligt det store potentiale, der er i at undersøge små historisk isolerede populationer.” udtaler professor Torben Hansen, fra The Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research, Københavns Universitet, som er en anden af forskningslederne bag resultaterne. Derfor er forskerne meget interesserede i at forsætte deres arbejde med den grønlandske befolkning. “Grønlændere bærer i deres arvemateriale på vigtig viden om både sygdomme og om menneskets evolutionære historie og er derfor en meget værdifuld kilde til ny viden”, afslutter professor Torben Hansen.

Samarbejde

Forskningsstudiet er resultat af et samarbejde mellem forskningsgrupper fra Biologisk Institut, Københavns Universitet, Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research, Københavns Universitet, University of Berkeley, University College London, Steno Diabetes Center og Syddansk Universitet.

Tak til

Først og fremmest tak til alle grønlændere, der har deltaget i studiet. Også til professor Peter Bjerregaard og professor Marit Eika Jørgensen, der har indsamlet den store mængde data.
Projektet er støttet af The Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research, Section of Metabolic Genetics, Faculty of Health and Medical Sciences, University of Copenhagen (www.metabol.ku.dk), samt gennem både en projektbevilling og en YDUN bevilling fra Det Frie Forskningsråd.

Link til artikel i Science: https://www.sciencemag.org/content/349/6254/1343

Adjunkt Ida Moltke