15. juni 2022

Naturnationalpark Øresund bør forankres på Københavns Universitet i Helsingør

Dansk naturnationalpark

Den kommende marine Naturnationalpark Øresund kan med fordel forankres i Helsingør. Byen er, som den gamle købstad med bred marin historie, sit nuværende marinhistoriske museum, universitetets marinbiologiske forskningsenhed og ikke mindst Øresundsakvariet, et oplagt centrum for regeringens og aftalepartiernes ønske om at styrke naturen og viden om havmiljøet.

Øresundsakvariet
Øresundsakvariet.
Foto: Leif Bolding

Regeringen og SF, Det Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne blev i december 2021 enige om at iværksætte massive indsatser på klima- og miljøområdet i de kommende 3 år i Danmark. Aftaleparterne blev blandt andet enige om at styrke naturen og biodiversiteten på havet og gøre viden om havmiljøet mere tilgængeligt.

- ’Det er nærliggende at lægge sekretariatet for den nye Naturnationalpark Øresund i et både forsknings- og formidlingsmæssigt stærkt fagligt miljø´, udtaler institutleder Niels Kroer på Biologisk Institut, Københavns Universitet.

Akvariechef Jens Peder Jeppesen, Øresundsakvariet, Biologisk Institut er allerede kendt for sit store engagement i forholdene i og omkring Øresund – både formidlingsmæssigt og politisk. Blandt andet har han været aktiv formidler af vigtigheden i at sikre havmiljø- og bundforhold for at fremme livet i Øresund. Hvert år besøges akvariet af 40-50.000 danske og udenlandske turister og børn og unge fra daginstitutioner, folkeskoler og gymnasier. Akvariet er indenfor de senere år blevet særligt kendt for sit udendørs vandlaboratorium og de attraktive havsafari sejlture på udkig efter tun og marsvin.

Havsafari
Havsafari med Jens Peder Jeppesen.
Foto: Leif Bolding

Den marinbiologiske forskningssektion, der ligger dør om dør med Øresundsakvariet, har siden åbningen i 1958 forsket og undervist i mange forskellige basale aspekter af diversitet, funktionel biologi og fysiologi hos alt fra mikroorganismer til marine dyr og planter. Dertil kommer mere anvendte forskningstemaer såsom effekter af næringssaltsforurening og klimaændringer på det marine miljø.

- Niels Kroer afslutter, ’Vi har den forskningsfaglige ekspertise indenfor det marine miljø, vi har en velbesøgt og meget populær formidlings- og undervisningsplatform på akvariet, og vi ligger fysisk klods op af Øresund. Det er der simpelthen ikke andre institutioner, som kan matche’.

Aftaleparterne har afsat i alt 10 mDKK årligt til etablering af marine naturnationalparker i Danmark, der skal dække Øresund og Lillebælt. I den marine Naturnationalpark Øresund indgår Øresundsakvariet, der er på finansloven med 3 mDKK årligt. Øresundsakvariet er en del af Biologisk Institut, Københavns Universitet.

Yderligere info:

Læs om Øresundsakvariets aktiviteter og nyheder her: https://www.oresundsakvariet.ku.dk/nyheder

Hør Jens Peder Jeppesens beskrivelse af sit job som akvariechef på Øresundsakvariet her:

Helle Blæsild
PR & Kommunikation, Biologisk Institut