14. maj 2019

Plastforurening i verdenshavene truer jordens iltressourcer

Klimaforandringer

Ti procent af den ilt, vi indånder, kommer fra én bestemt slags bakterier i havet. Nye forskningsresultater, der netop er offentliggjort i det velansete forskningstidsskrift Communication Biology viser, at disse bakterier i høj grad påvirkes af plastforurening.

De kemikalier, der udvaskes til havet fra plastforurening, viser sig at have en indflydelse på vækst, fotosyntese og iltproduktion af bakterierne Prochlorococcus, der er havets mest almindelige fotosyntetiske bakterier. Forskere fra Biologisk Institut, Københavns Universitet og Macquarie University i Australien sætter nu fokus på, at plast i verdenshavene ikke kun går ud over havets dyr, men i høj grad også har en afgørende effekt på det bakterielle miljø.

Plastforurening anslås til at forårsage skade for mere end 13 milliarder dollars på marine økosystemer hvert år, og problemet bliver kun værre med den marine plastforurening, der anslås at overskygge mængden af fisk inden 2050.

I denne første forskningsundersøgelse af sin art har forskerne kigget på virkningerne af disse kemikalier på det mindste liv i vores oceaner, - nemlig de fotosyntetiske marine bakterier.

- Postdoc Verena Schrameyer fra Biologisk Institut siger, ’Vi kiggede på en gruppe små grønne bakterier kaldet Prochlorococcus, som er den mest almindelige fotosyntetiske organisme på jorden. Disse mikrober er afgørende for kulhydratomsætning og iltproduktion i havet, og de antages for at være ansvarlige for over 10 procent af den samlede globale iltproduktion.

Det vil med andre ord sige, at disse marine bakterier har en grundlæggende betydning for havets sundhed. Men også for al liv, der befinder sig over havets overflade.

- ’Det er disse små fyre, du skal takke for hver tiende indånding i dit liv’, fortsætter Verena Schrameyer, ’og lige nu er det omtrent ukendt, hvordan disse marine bakterier reagerer på plastforureningen i verdenshavene. Det er på høje tid, at vi tager det her problem ekstremt seriøst’.

Forskerne har undersøgt Prochlorococcuspå forskellige dybder i havet og undersøgt dem i forhold til kemikalier udvasket gennem to helt almindelige plastprodukter – nemlig kemikalier fra de grå købmandsposer i plast (lavet af høj-densitetspolyethylen) samt PVC.

Forskerne fandt ud af, at eksponering for disse kemikalier svækker vækst og funktion af ​​disse mikrober - herunder mængden af den ​​ilt, de producerer . Men ikke nok med det. Plastforekomsten ændrer også et stort antal af bakteriernes gener.

- "Hvis vi virkelig ønsker at undersøge den fulde virkning af plastforurening i havmiljøet – og hvilken effekt den har på havfugle og forskellige havdyr som skildpadder m.fl., så bør vi også rette blikket mod de fotosyntetiske mikrober som alt andet lige har en enorm indflydelse på hele planetens sundhed, afslutter Verena Schrameyer.

Læs forskningsartiklen her i Communication Biology