25. februar 2016

Skovflåtens genom er sekventeret

genomsekventering

Sygdomme forårsaget af skovflåt rammer årligt 300.000 mennesker i USA og 65.000 mennesker i Europa. I Danmark blev blandt andet tidligere politiker og minister Mimi Jacobsen smittet med Borrelia i 1997: en bakterie-art overført af skovflåt, som i en lang periode forårsagede lammelse i ansigtet hos hende.

Et internationalt konsortium bestående af 93 forskere fra 10 forskellige lande , heriblandt to forskere, Frank Hauser og Cornelis Grimmelikhuijzen, fra Biologisk Institut, Københavns Universitet, har sekventeret og analyseret skovflåtens genom. Forskningsnyheden er netop blevet offentliggjort i det højt profilerede videnskabelige tidsskrift Nature Communications.

- Det her er en milepæl for skovflåtforskning, som vil hjælpe os til at bekæmpe de alvorlige sygdomme, som bliver overført af flåter, siger professor Cornelis Grimmelikhuijzen, Biologisk Institut.

Skovflåtens livsstadier

Klik for at forstørre figuren

Flåter (Ixodes scapularis) lever i to år og har en ganske interessant livscyklus. Æg, der har ligget lunt og godt på en græsmark eller i skoven om vinteren, begynder om foråret at udvikle sig til små larver. Disse larver har en slående lighed med voksne flåter, men er meget mindre. Larverne angriber på et tidspunkt en lille gnaver (eller en fugl) på marken eller i skoven, hvor den suger blod i ca. 2 dage. Herefter går larverne i dvale – helt indtil næste forår, hvor de efter et hudskifte udvikler sig til et nymfestadie. Nymfer ligner voksne flåter, men er bare mindre. Disse nymfer angriber nu et større pattedyr – fx. et menneske. Her kan de suge blod i op til 3-4 dage, inden de falder af. Herefter gennemgår nymferne igen et hudskifte og udvikler sig til voksne han- eller hunflåter. Om efteråret angriber de voksne flåter en hjort, hvor de parrer sig og suger blod i 3-4 dage. Så falder de af og lander på jorden, hvorefter hunflåterne lægger sine æg og dør.

Det er larverne i det første leveår, der via gnavere (eller fugle), bliver inficeret med de frygtede Borrelia bakterier. I flåtens senere livstadier kan de så overføre Borrelia til de større pattedyr, blandt andet til mennesket.

Skovflåtens genom kan afsløre nye behandlingsmuligheder

Forskernes sekventering af skovflåtens genom er en milepæl i forståelsen af skovflåtens biologi.

- Det vil nu være muligt at forstå, hvordan en skovflåt kan leve et helt år på bare ét blod-måltid, siger Grimmelikhuijzen. Det er en bemærkelsesværdig overlevelsesevne.

Analyserne af skovflåtens genom vil også lede til opdagelser, der kan bruges til udvikling af ny medicin. For eksempel ved man, at skovflåtens saliva (spyt) indeholder store mængder af stoffer, som enten har en antibiotisk virkning, er smertestillende eller optræder som immunhæmmere. For flåten er disse stoffer afgørende for at kunne suge blod fra sin værtsorganisme i flere dage i træk uden at blive bemærket af værten og fjernet.

Professor Grimmelikhuijzen pointerer, at genomsekvensen er et skatkammer af viden til at bekæmpe skovflåter. Dette vil kunne føre til udryddelse af borreliose, den frygtede sygdom foråsaget af Borrelia-bakterier.

Professor Cornelis Grimmelikhuijzen
E-mail: cgrimmelikhuijzen@bio.ku.dk