8. november 2022

Starten på enden af uhæmmet sukkertrang?

Cellebiologi

Overvægt er, på alle måder, et stigende problem. Forskere fra Biologisk Institut har i et nyt studie karakteriseret en biologisk mekanisme, som muligvis kan anvendes til at bekæmpe fedme ved at nedtone trangen til at spise sukker og opregulere lysten til at indtage ernæringsrigtig føde.

Mennesket er biologisk kodet til at elske sukker, men det er åbenlyst ikke smart blot at spise sukkerholdige fødevarer til vi revner. Men hvad får os egentlig til at stoppe?

Professor Kim RewitzEn forskergruppe fra Biologisk Institut ved Københavns Universitet, med Kim Rewitz i spidsen, har forsøgt at besvare dette spørgsmål ved at afdække funktionen af et bestemt tarmhormon i bananfluer, som medvirker til at regulere appetitten. At bananfluen overhovedet er interessant som model i denne sammenhæng skyldes, at bananfluens tarmhormon er meget lig det PYY-hormon, man finder hos mennesker og andre pattedyr.

Professor Kim Rewitz forklarer: ”Kort sagt viser vores resultater, at dette tarmhormon hos bananfluer fungerer som en slags ’sukkerbremse’ – en biologisk mekanisme, som skal hindre den enkelte flue i uhæmmet at fylde sig med sukker på bekostning af andre næringsstoffer. Og sådan fungerer PYY - pattedyr-versionen af det tilsvarende hormon - med en vis sandsynlighed også”.

Kim Rewitz forsker med støtte fra Novo Nordisk fonden via en Research Leader-bevilling og Lundbeckfonden via en Ascending Investigator-bevilling. Man kan læse mere om det interessante studie på Lundbeck fondens hjemmeside hér

De lovende resultater er netop blevet offentliggjort i det meget anerkendte videnskabelige tidsskrift Nature Metabolism. Læs artiklen hér

Sidsel Kretzschmer Henriksen
Biologisk Institut, Københavns Universitet