4. februar 2016

Wesenberg-Lund prisen 2016

Wesenberg-Lund Prisen 2016 er tildelt professor Kaj Sand-Jensen fra Københavns Universitet. Det skete ved det store Ferskvandsymposium 1.-2. februar 2016 på det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universiet. Uddelingen blev overværet af mere end 200 ferskvandsbiologer og andre fagfolk fra de danske universiteter, statslige styrelser, kommuner og en række firmaer.

Prisen hædrer en person som selvstændigt og vedvarende har virket til fremme af viden og formidling om organismerne knyttet til de ferske vande og de ferske vandes opførsel og hensigtsmæssige forvaltning.

Foto: Klaus Brodersen

Professor Kaj Sand-Jensen har igennem hele sin karriere kæmpet utrætteligt for bevaringen af den danske natur med specielt fokus på vandløb og søer. Hans forskning er internationalt berømmet igennem mere end 250 fagartikler og herhjemme kender hver eneste biologistuderende ham fordi han har skrevet alle de lærebøger om ferskvand som anvendes på biologistudierne på Københavns Universitet, i Odense og i Århus. Som hovedredaktør af Gyldendals store fembindsværk "Naturen i Danmark" har han også ydet en monumental indsats og skabt et referenceværk, der vil blive stående i årtier frem i tiden.

Offentligheden kender Kaj Sand-Jensen som en ihærdig og meget aktiv debattør fra hans utallige indlæg i landets førende aviser og som gæst i P1’s faste magasiner. Han ser det som en pligt for alle offentligt ansatte fagfolk at formidle deres viden, også hvor den får karakter af en advarsel mod ødelæggende politiske planer for ferskvandsmiljøet og naturen i det hele taget.

Prisen er kun uddelt en gang tidligere. Det var i 2014, hvor Mag. Scient. Bent Lauge Madsen modtog Wesenberg‑Lund Prisen for et langt livs formidling af livet i de ferske vande.

Kontaktinformation:
Kaj Sand-Jensen, tlf. 51430282