22. december 2020

Nyt dansk forskningsprojekt med store ambitioner: Oversvømmelses- og salttolerant ris i Afrika om 5 år

Klimaforandringer

Nyt danskledet forskningsprojekt skal fremavle nye rissorter, som kan modstå fremtidens klimaforandringer.

Ris med boller i karry, risotto og risengrød: De fleste af os har en pose ris stående i køkkenskabet, men der serveres ris på langt flere af verdens middagsborde, end mange går og tror. Ris mætter faktisk hver dag mere end 3,5 milliarder munde og dækker en femtedel af verdensbefolkningens daglige kalorieindtag. Men klimaforandringer truer den globale rishøst på knap 800 mio. ton. Det skal et nyt danskledet forskningsprojekt nu afhjælpe.

DANIDA finansierer det femårige forskningsprojekt ”Climate-smart African Rice” med 12 mio. kr. Pengene skal gå til planteforædlere, forskere og teknikere og til at opbygge drivhuse, forsøgsmarker og anden forskningsinfrastruktur ved Sokoine University of Agriculture i Tanzania.

- 'Selvom projektets opstart har været udfordret af Corona-udbruddet, så har vi allerede fået samlet over 300 rissorter, som nu skal screenes for oversvømmelses- og salttolerance på universitetet i Tanzania' oplyser postdoc Max Herzog, Biologisk Institut ved Københavns Universitet, hvor projektet er forankret.

Udviklingen af de nye, robuste rissorter hjælpes på vej af moderne bioteknologiske metoder uden brug af GMO. Forskere og studerende fra Københavns Universitet og Tanzania skal arbejde tæt sammen med eksperter fra IRRI (International Rice Research Institut), som tidligere har haft succes med at udvikle ”Climate Smart Rice” til asiatiske risbønder.

Climate smart african rice
Afrikansk rismark inspiceres af forskere og teknisk personale. Foto: Susan Nchimbi Msolla