14. juni 2016

Michelle Schollert modtager DFF's forskningsbevilling

Sapere Aude

Post doc Michelle Schollert fra Biologisk Institut på Københavns Universitet har modtaget 144.000 kr. fra Sapere Aude, DFFS forskningsbevilling. Pengene går til hendes forskningsprojekt indenfor terrestrisk økologi og plante-økofysiologi, som går ud på, hvornår næringsstoffer i planter i de arktiske områder resorberes om efteråret i forhold til vejrlig og klimaforandringer. Her fortæller hun om sin forskning og perspektiverne bag.

Hvordan overlever planterne i arktiske områder?

Resorption i planter er en proces, hvor næringsstoffer, såsom kvælstof og fosfor, overføres fra blade og fine rødder, som visner i efteråret, til andre plantedele. På den måde bevarer planten sine næringsstoffer og sikrer sin overlevelse og vækst. Det er især en vigtig mekanisme i næringsfattige miljøer, såsom i arktiske områder. Med en meget kort sommersæson og en stor variation i tidspunktet for frost om efteråret, er arktiske planter vant til et liv på kanten. Jeg mener derfor, at tidspunktet for, hvornår resorptionen sker, er afgørende for en plantes succes og konkurrenceevne. Jeg undersøger, hvilken indvirkning de forskellige plantestrategier sammen med den årlige variation i efterårsvejr har på plantesammensætning og næringsstofkredsløb i den arktiske tundra. Samtidig vil jeg undersøge, hvordan tidspunktet for arternes resorption ændres, hvis de udsættes for klimaforandringer.

Hvordan opstod din interesse for dit forskningsfelt?

Da jeg under mit speciale i biologi kom til Nordøstgrønland for første gang, blev jeg enormt fascineret af den uspolerede arktiske natur. Samtidig blev det endnu mere tydeligt for mig, hvor sårbart det arktiske miljø kan være overfor menneskelig påvirkning. Under mit ph.d.-studium fik jeg igen muligheden for at lave feltarbejde i Grønland. Jeg forskede her i frigivelsen af flygtige organiske forbindelser fra planter i relation til ændringer i klimaet. Det er vigtigt for mig, at der er et globalt aspekt i min forskning. Derfor bliver klimaforandringer også ved med at spille en rolle i mit arbejde.

Hvad er de forskningsmæssige udfordringer og perspektiver ved dit projekt?

Jeg vil som finale på mit projekt lave en model, som kan forudse, hvilken indvirkning resorption har på plantesammensætning og næringsstofkredsløb på lang sigt. Da jeg ikke har modelleringserfaring fra tidligere, vil denne del samtidig være en personlig udfordring, hvor jeg i højere grad må benytte mig af mine samarbejdspartneres ekspertise. Projektet vil producere ny viden omkring indvirkningen af klimaforandringer på næringsstofkredsløb og plantediversitet i arktiske egne og kan bane vejen for en ny retning indenfor forskning i næringsstof-resorption.

Hvilke perspektiver vurderer du selv, at din forskning på sigt kan have for det omgivende samfund?

Dette projekt bidrager til vores forståelse af konsekvenserne af klimaforandringerne i Arktis. Projektet indgår også i et program, hvor unge får mulighed for at deltage i ”ekspeditioner” til Arktis. På denne måde kan projektet være med til at vække interessen for Arktis og bidrage til en øget viden om de miljømæssige problematikker, som knytter sig til området.

Hvad vil det betyde for din forskerkarriere, at du indgår i Sapere Aude-programmet?

At blive udvalgt til at indgå i Sapere Aude-programmet er først og fremmest en kæmpe anerkendelse af min forskning. Sammen med det individuelle postdoc-stipendium fra Det Frie Forskningsråd giver bevillingen mig en helt unik mulighed for at udvide min viden og erfaring indenfor arktisk forskning og for at samarbejde med absolut topforskere på VU University Amsterdam. Bevillingen gør det muligt for mig at styrke og udbygge mit internationale forskningsnetværk og kan være en vigtig døråbner i min fremtidige forskerkarriere.

Sektion for Terrestrisk Økologi, Biologisk Institut
VU University Amsterdam, Department of Ecological Science.