Fra forsøg til forankring: Flersproget faglig skrivning på bacheloruddannelsen i biokemi

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Standard

Fra forsøg til forankring: Flersproget faglig skrivning på bacheloruddannelsen i biokemi. / Larsen, Sanne; Laursen, Katja Årosin; Skriver, Karen.

I: Dansk universitetspædagogisk tidsskrift [online], 03.05.2023, s. 25-40.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Harvard

Larsen, S, Laursen, KÅ & Skriver, K 2023, 'Fra forsøg til forankring: Flersproget faglig skrivning på bacheloruddannelsen i biokemi', Dansk universitetspædagogisk tidsskrift [online], s. 25-40. <https://dun-net.dk/media/2487596/dut34_larsen_et_al_fra_forsoeg_til_forankring.pdf>

APA

Larsen, S., Laursen, K. Å., & Skriver, K. (2023). Fra forsøg til forankring: Flersproget faglig skrivning på bacheloruddannelsen i biokemi. Dansk universitetspædagogisk tidsskrift [online], 25-40. https://dun-net.dk/media/2487596/dut34_larsen_et_al_fra_forsoeg_til_forankring.pdf

Vancouver

Larsen S, Laursen KÅ, Skriver K. Fra forsøg til forankring: Flersproget faglig skrivning på bacheloruddannelsen i biokemi. Dansk universitetspædagogisk tidsskrift [online]. 2023 maj 3;25-40.

Author

Larsen, Sanne ; Laursen, Katja Årosin ; Skriver, Karen. / Fra forsøg til forankring: Flersproget faglig skrivning på bacheloruddannelsen i biokemi. I: Dansk universitetspædagogisk tidsskrift [online]. 2023 ; s. 25-40.

Bibtex

@article{1498fab8dd744781956171172580d25e,
title = "Fra fors{\o}g til forankring: Flersproget faglig skrivning p{\aa} bacheloruddannelsen i biokemi",
abstract = "I videreg{\aa}ende uddannelse har det i lang tid v{\ae}ret n{\o}dvendigt for studerende at kunne navigere mellem flere sprog, s{\ae}rligt dansk og engelsk. Dette stiller store krav til de studerende, men det udfordrer ogs{\aa} deres undervisere, som ikke n{\o}dvendigvis oplever, at de har den tilstr{\ae}kkelige viden eller ekspertise til at hj{\ae}lpe de studerende med at udvikle faglige kommunikative kompetencer p{\aa} flere sprog. I denne artikel diskuterer vi denne problemstilling i relation til et projektkursus p{\aa} bacheloruddannelsen i biokemi p{\aa} K{\o}benhavns Universitet. Her har kursets undervisere og to sprogkonsulenter siden 2016 samarbejdet om et tiltag, som skal styrke de studerendes faglige skrivning p{\aa} dansk og engelsk. I artiklen beskriver vi f{\o}rst selve projektkurset, hvorefter vi pr{\ae}senterer indholdet p{\aa} to skriveworkshops, der skal st{\o}tte de studerendes arbejde med et biokemisk essay, som de skal skrive p{\aa} enten dansk eller engelsk. Vi pr{\ae}senterer og forklarer konkrete {\o}velser og aktiviteter, som indg{\aa}r i tiltaget, og som andre, der arbejder med skrivekompetencer p{\aa} flere sprog, vil kunne inddrage i egne undervisningsforl{\o}b. Endelig diskuterer vi, med afs{\ae}t i evalueringer, styrker og svagheder ved tiltaget, herunder de problemstillinger og muligheder, der ligger i det tv{\ae}rfaglige samarbejde. ",
author = "Sanne Larsen and Laursen, {Katja {\AA}rosin} and Karen Skriver",
year = "2023",
month = may,
day = "3",
language = "Dansk",
pages = "25--40",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Fra forsøg til forankring: Flersproget faglig skrivning på bacheloruddannelsen i biokemi

AU - Larsen, Sanne

AU - Laursen, Katja Årosin

AU - Skriver, Karen

PY - 2023/5/3

Y1 - 2023/5/3

N2 - I videregående uddannelse har det i lang tid været nødvendigt for studerende at kunne navigere mellem flere sprog, særligt dansk og engelsk. Dette stiller store krav til de studerende, men det udfordrer også deres undervisere, som ikke nødvendigvis oplever, at de har den tilstrækkelige viden eller ekspertise til at hjælpe de studerende med at udvikle faglige kommunikative kompetencer på flere sprog. I denne artikel diskuterer vi denne problemstilling i relation til et projektkursus på bacheloruddannelsen i biokemi på Københavns Universitet. Her har kursets undervisere og to sprogkonsulenter siden 2016 samarbejdet om et tiltag, som skal styrke de studerendes faglige skrivning på dansk og engelsk. I artiklen beskriver vi først selve projektkurset, hvorefter vi præsenterer indholdet på to skriveworkshops, der skal støtte de studerendes arbejde med et biokemisk essay, som de skal skrive på enten dansk eller engelsk. Vi præsenterer og forklarer konkrete øvelser og aktiviteter, som indgår i tiltaget, og som andre, der arbejder med skrivekompetencer på flere sprog, vil kunne inddrage i egne undervisningsforløb. Endelig diskuterer vi, med afsæt i evalueringer, styrker og svagheder ved tiltaget, herunder de problemstillinger og muligheder, der ligger i det tværfaglige samarbejde.

AB - I videregående uddannelse har det i lang tid været nødvendigt for studerende at kunne navigere mellem flere sprog, særligt dansk og engelsk. Dette stiller store krav til de studerende, men det udfordrer også deres undervisere, som ikke nødvendigvis oplever, at de har den tilstrækkelige viden eller ekspertise til at hjælpe de studerende med at udvikle faglige kommunikative kompetencer på flere sprog. I denne artikel diskuterer vi denne problemstilling i relation til et projektkursus på bacheloruddannelsen i biokemi på Københavns Universitet. Her har kursets undervisere og to sprogkonsulenter siden 2016 samarbejdet om et tiltag, som skal styrke de studerendes faglige skrivning på dansk og engelsk. I artiklen beskriver vi først selve projektkurset, hvorefter vi præsenterer indholdet på to skriveworkshops, der skal støtte de studerendes arbejde med et biokemisk essay, som de skal skrive på enten dansk eller engelsk. Vi præsenterer og forklarer konkrete øvelser og aktiviteter, som indgår i tiltaget, og som andre, der arbejder med skrivekompetencer på flere sprog, vil kunne inddrage i egne undervisningsforløb. Endelig diskuterer vi, med afsæt i evalueringer, styrker og svagheder ved tiltaget, herunder de problemstillinger og muligheder, der ligger i det tværfaglige samarbejde.

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 25

EP - 40

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

ER -

ID: 338998893